مشخص کردن فرضیه های مدل کسب و کار

کار آفرین های زیادی فرضیه های خود را در ذهنشان نگه می دارند. این کار سریع ترین راه برای پیشرفت است ولی فقط باعث می شود که فرض های نادرست خودتان را تائید کنید. به کمک بوم ناب می توان فرضیات غلط را اصلاح کرد

اولین گام این است که ایده اولیه را روی کاغذ بیاورید و آن را حداقل برای یک نفر بیان کنید

کارآفرین ها برای صحبت کردن در مورد ایده خود مجبور به نوشتن طرح کسب و کار هستند. نوشتن این طرح تمرین خوبی است ولی با هدف واقعی ما مغایرت دارد زیرا با کمک آن نمی توان به راحتی در مورد ایده صحبت کرد

به علاوه، اکثر برنامه های اولیه نادرست هستند؛ پس به ابزاری انعطاف پذیرتر نیاز داریم. اگر چند ماه برای نوشتن طرحی مبتنی بر فرضیه های آزموده نشده زمان صرف کنیم، وقتمان را هدر داده ایم

هدر دادن منابع تنها به زمان محدود نمی شود بلکه منظور از آن هر نوع فعالیت انسانی است که علیرغم مصرف منابع ارزش ایجاد نمی نماید

ابزار مورد علاقه من برای صحبت کردن در مورد ایده های جدید، مدلی یک صفحه ای به نام «بوم ناب» است که درتصویر زیر می بینید. این بوم در واقع اقتباس من از بوم مدل کسب و کار الکساندر آستر والدر است که در کتاب خود با نام خلق مدل کسب و کار آن را ارائه داده است

نکته کلیدی بوم ناب این است که محصول نرم افزاری تولید شده، محصول واقعی استارتاپ شما نیست

اندازه قسمت راه حل را از عمد کوچک انتخاب کرده ام زیرا ما کار آفرین ها به این قسمت علاقه خاصی داریم و طبیعی است که کارهای مربوط به این قسمت را به خوبی انجام دهیم

دیوید مک کلیور هم که به صحبت ها و ارائه های صدها کارآفرین گوش کرده است فکر می کند کارآفرین ها زمان بسیار زیادی برای ارائه راه حل صرف می کنند و زمان کافی برای دیگر مؤلفه های مدل کسب و کار خود قرار نمی دهند. و سرمایه گذارها، و مهم تر از آن مشتری ها، مشکل های خود را در نظر دارند و در آغاز به راه حل شما اهمیت نمی دهند. در مقابل کار آفرین ها تمایل دارند به راه حل ها نگاه کنند. ولی حل کدن مشکلی که برای کسی اهمیت ندارد، نوعی وقت هدر دادن  است

هدف یک کارآفرین ساختن بهترین راه حل ممکن نیست. او باید یک مدل کسب و کار کامل به وجود آورد و همه قسمت های آن را با یکدیگر مطابقت بدهد. وقتی متوجه شوید مدل کسب و کار، محصول واقعی شماست، قدرت زیادی به دست آورده اید. با این کار هم می توانید مدل خوبی ایجاد کنید و هم می توانید از اصول و روش های موجود برای ساختن شرکتتان استفاده کنید

اگر دقیق تر به اصول فراگیر استارتاپ ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این اصول همان روش تقسیم و غلبه هستند. با کمک بوم کسب و کارتان می توانید مدل کسب و کارتان را به نه قسمت

به نظر من این بوم یک صفحه ای چند ویژگی خاص مفید دارد

سریع بودن

نوشتن طرح کسب و کار چند هفته طول می کشد ولی می توان چند حالت بوم ناب را در چند ساعت ایجاد کرد. به همین دلیل هم، توصیه می کنم که اندکی زمان هم برای بارش فکری در مورد حالت های مختلف بوم صرف کنید و بعد از آن نقطه شروع را مشخص کنید

دقیق بودن

با ساختن بوم مجبور می شوید که کلمه های دقیقی برای توصیف ایده خود پیدا کنید و بتوانید اصل مطلب را به راحتی بیان کنید. در نتیجه، ماهیت محصولیکه در نظرتان است را نیز مشخص می کنید. معمولا برای جلب توجه یک سرمایه گذار حدود سی ثانیه زمان دارید ولی برای جلب توجه یک مشتری که در صفحه فرود شماست تنها هشت ثانیه وقت دارید

قابل حمل بودن

مدلی تک صفحه ای را می توان به سادگی با دیگران به اشتراک گذاشت و احتمال خوانده شدن آن هم بسیار بیشتر است. به علاوه، به روز کردن و تغییر دادن آن هم کار ساده تری خواهد بود

اگر تاکنون طرح کسب و کار نوشته باشید و برای سرمایه گذارها جلسه ارائه ای برگزار کرده باشید، با بیشتر قسمت های این بوم آشنا هستید. در اینجا زمان زیادی برای توضیح دادن در مورد آنها صرف نمی کنیم و این کار را به بخش دوم کتاب موکول می نماییم

تقسیم کنید و در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بسنجید تا در نهایت خطرهای موجود را کاهش دهید

کمی اکسیژن

شتاب‌دهنده اکسیژن به عنوان یک عامل ارتباط ساز بین دانشگاه و بازار با تمرکز بر حمایت از تیم‌های استارت آپی سومین بازوی چرخه نوآوری در دانشگاه علم و صنعت ایران است؛ که در باشگاه نوآوری نیترو مستقر شده است. وجه تمایز اکسیژن با دیگر شتاب‌دهنده‌ها آن است که ورودی آن از کیفیت بالاتری برخوردار است و تمرکز بر دانشگاه علم و صنعت جریان مداومی از نیروی انسانی را به آن گسیل می‌دارد. مجموعه زیرساخت‌های فنی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌تواند نیازمندی‌های استارتاپ‌ها را از جنبه‌های فنی برطرف نماید.

مشخصات تماس

تلفن تماس

۰۲۱-۷۳۲۲۷۸۹۱

ایمیل

info@oxygenic.ir

آدرس

تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، باشگاه نوآوری نیترو، واحد ۱۰