شناسایی پر خطرترین بخش های استارتاپ ها

برای ایجاد یک محصول موفق، در اصل، باید ریسک را کاهش داد. مشتری ها زمانی محصول شما را می خرند که بتوانند به شما اعتماد کنند و مشکلشان را حل کنید. سرمایه گذارها هم زمانی برای شما ارزش قائل می شوند که مطمئن باشند، می توانید مدل کسب و کاری مقیاس پذیر ایجاد کنید. استارتاپ ماهیتی پر ریسک دارد و کار واقعی ما کاهش دادن این ریسک است. شما در ادامه متن با مراحل رشد استارتاپ اشنا میشوید

یکی از تکنیک های فرآیند توسعه محصول، ساختن پرخطرترین بخش محصول در اولین زمان ممکن است و البته جالب اینکه در بسیاری از کسب و کارها، ساختن راه حل پرخطرترین بخش ماجرا نیست. احتمالا با داشتن زمان و پول کافی و تلاش کردن، می توانید محصولتان را بسازید مگر اینکه واقعا در تلاش برای حل کردن یک مسأله واقعا سخت مثل درمان سرطان باشید

بزرگ ترین ریسک یک استارتاپ، ساختن محصولی است که مشتری ندارد. هر چند پرخطر ترین فعالیت استارتاپ ها متفاوت است، بخش عمده ای از این خطر بر اساس مرحله رشد استارتاپ مشخص می شود

 

قبل و بعد از همخوانی محصول و بازار

رسیدن به همخوانی بین محصول و بازار اولین دستاورد مهم یک استارتاپ است و اثر زیادی روی راهبردها و تاکتیک های کار خواهد داشت. به همین دلیل می توان استارتاپ را به دو مرحله قبل و بعد از رسیدن همخوانی بین محصول بازار تقسیم کرد

مراحل رشد استارتاپ

اریک ریس کلمه «چرخش» را به عنوان یکی از مراحل رشد استارتاپ برای تغییر جهت دادن استارتاپ ها در حین یادگیری استفاده می کند. تفاوت چرخش و بهینه سازی این است که چرخش برای پیدا کردن برنامه ای است که جواب بدهد و بهینه سازی آن برنامه را تسریع می کند

– هدف یک آزمایش چرخش، تائید کردن فرضیه های مربوط به یک بخش

مدل کسب مدل کسب و کار است. اما با بهینه سازی، بخش های مختلف پالایش می کنید تا برنامه ها با وسعت بیشتری پیش بروند. هدف چرخش پیداکردن مسیر درست است و هدف بهینه سازی افزایش کارایی است

شاید این تفاوت خیلی جزئی به نظر برسد ولی روی تاکتیک ها و راهبردهای شما اثر زیادی دارد. یک استارتاپ باید قبل از رسیدن به همخوانی بین محصول و بازار با هدف بیشینه کردن یادگیری معماری شود. وقتی که احتمال به دست آمدن جواب مورد انتظار از یک آزمایش پنجاه درصد باشد، یادگیری بیشینه می شود. به عبارت دیگر، در این شرایط نمی دانید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید.

برای اینکه بیشترین یادگیری را داشته باشید باید به جای بهبودی تدریجی به دنبال نتیجه های جسورانه باشید. بنابراین، در اجرای مراحل رشد استارتاپ به جای اینکه بخواهید رنگ یک دکمه را تغییر دهید، باید تمام صفحه را عوض کنید. به جای اینکه ارزش پیشنهاد یتان برای یک دسته از مشتری ها را دستکاری کنید، گزاره های ارزش دیگری برای گروه های دیگری از مشتریان را آزمایش کنید.در ادامه، نمونه های دیگری را ذکر خواهیم کرد که به شما یاد میدهند، چگونه معماری استارتاپ خود را با هدف یادگیری ایجاد کنیم

مراحل رشد استارتاپ

همانطور که در شکل میبینید ، یک استارتاپ سه مرحله متفاوت را طی می کند

مرحله ۱: همخوانی مسأله و راه حل

پرسش کلیدی: آیا مسأله ای وجود دارد که ارزش حل کردن داشته باشد ؟

هدف اول این است که ابتدا ارزش مساله مورد نظر را مشخص کنید و بعد تصمیم بگیرید که چقدر زمان برای آن ایده صرف کنید. ایده پردازی هزینه و بعد تصمیم بگیرد که چقدر زمان برای آن ایده صرف زیادی ندارد ولی اجرایی کردن ایده ها می تواند بسیار پر هزینه باشد. برای تصمیم گیری در مورد ارزش یک مسأله، باید به سه پرسش زیر پاسخ داد:

 آیا خروجی چیزی است که مشتری ها بخواهند؟

آیا حاضرند برایش هزینه پرداخت کنید؟ اگر مشتری های موردنظر

حاضر به پرداخت نیستند، چه کسی حاضر به این کار خواهد بود؟

 آیا می توان مسأله موردنظر را حل کرد؟

در این مرحله، با کمک روش های کیفی مشاهده کاربرها و مصاحبه به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد. این روش ها در فصل های ۶ و ۷ تشریح می شوند

مرحله ۲: همخوانی بین محصول و بازار

پرسش کلیدی: آیا چیزی ساخته شده که مشتری ها بخواهند؟

وقتی که مسأله ای با ارزش پیدا کردید و کمینه محصول پذیرفتنی خود را ساختید، باید ببینید راه حلتان چقدر برای برطرف کردن مسأله مفید است. به عبارت دیگر، باید ببینید که مشتری ها چقدر چیزی که ساخته اید را می خواهند معیارهای اندازه گیری همخوانی محصول و بازار را در بخش ۴ خواهید دید

مرحله ۳:مقیاس پذیری

 پرسش کلیدی: چطور می توان رشد سریع تری داشت؟

پس از اینکه همخوانی محصول و بازار را به دست آوردید، تقریبا می توان تضمین کرد که تا حدی موفق شده اید. در این مرحله باید تمرکز خود را روی ارشاد با مقیاس پذیری مدل کسب و کارتان بگذارید

کمی اکسیژن

شتاب‌دهنده اکسیژن به عنوان یک عامل ارتباط ساز بین دانشگاه و بازار با تمرکز بر حمایت از تیم‌های استارت آپی سومین بازوی چرخه نوآوری در دانشگاه علم و صنعت ایران است؛ که در باشگاه نوآوری نیترو مستقر شده است. وجه تمایز اکسیژن با دیگر شتاب‌دهنده‌ها آن است که ورودی آن از کیفیت بالاتری برخوردار است و تمرکز بر دانشگاه علم و صنعت جریان مداومی از نیروی انسانی را به آن گسیل می‌دارد. مجموعه زیرساخت‌های فنی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌تواند نیازمندی‌های استارتاپ‌ها را از جنبه‌های فنی برطرف نماید.

مشخصات تماس

تلفن تماس

۰۲۱-۷۳۲۲۷۸۹۱

ایمیل

info@oxygenic.ir

آدرس

تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، باشگاه نوآوری نیترو، واحد ۱۰