تفاوت بوم ناب با بوم مدل کسب و کار

در  چند مقاله قبلی ابتدا بوم مدل کسب و کار معرفی شد، این بوم توسط اریک ریس بهبود یافته و  تفاوت هایی با بوم مدل کسب و کار استروالدر دارد. تفاوت بوم ناب با بوم مدل کسب و کار موضوع مقاله پیش روست که در ادامه می خوانید

شاید بتوان گفت بوم مدل کسب و کار در واقع برای زمانی است که تیم استارتاپ به ایده ای مشخص برای محصول، که منطبق بر نیاز مشتری است، دست یافته. ولی بوم ناب، برای زمانی است که هنوز تیم استارتاپ ایده مشخص برای محصول مورد نیاز مشتری ندارد. تهیه بوم مدل کسب و کار وقت گیر است اما تهیه بوم ناب سریع‌تر امکان‌پذیر است. دلیل آن هم واضح است چون بوم ناب خلاصه ای از قسمت های مهم برای شروع کسب و کار نوپا را از بوم مدل کسب و کار انتخاب کرده است. در واقع دلیل به وجود آمدن این بوم همین است. چون کارآفرینان با کمک مدل کسب و کار نمی توانستند نیازهای اولیه خود را بسرعت برطرف کنند

در بوم ناب بخش هایی از بوم مدل کسب و کار که در ابتدای فعالیت یک استارتاپ از اهمیت زیادی برخوردار نیستند حذف شده اند و بجای آنها، بخش های مهم تر اضافه شده اند. فراموش نکنید بوم ناب جایگزین بوم مدل کسب و کار نمی شود و باید بعد از گذر از مرحله پخته شدن ایده ها و MVP و رسیدن به محصول نهایی، ترسیم بوم مدل کسب و کار را تکمیل کرد. این کار بررسی ایده های استارتاپ را بسیار سریع تر و کاربردی تر می کند.
البته اگر از نظر ساختاری و شکل ظاهری هم بخواهیم دو بوم را با هم مقایسه کنیم. می توان گفت در نگاه کلی شبیه هم هستند تنها در چهار بخش بوم ناب با بوم مدل کسب و کار تفاوت دارد:

  1. بخش مسئله بوم ناب است که جایگزین بخش شرکای کلیدی در مدل کسب و کار شده است.
  2. بخش راه حل بوم ناب است که جایگزین بخش فعالیتهای کلیدی مدل کسب و کار شده است.
  3. بخش معیارهای کلیدی بوم ناب است که جایگزین بخش منابع اصلی مدل کسب و کار شده است.
  4. بخش مزیت مطلق بوم ناب است که جایگزین ارتباط با مشتری مدل کسب و کار شده است.

چرا بهتر است در ابتدا از بوم ناب به جای بوم مدل کسب و کار استفاده کنیم؟

یک کسب و کار نوپا در ابتدای کار شاید خیلی با موفقیت فاصله داشته باشد. در این بین تیم هایی می توانند با موفقیت مسیر را طی کنند که زودتر ایده های کارآفرینی موفق را از ایده های ناموفق جدا کنند. برای این مهم بهتر است از ابزارها و روشهای مناسب استفاده کرد. بوم مدل کسب و کار شاید ابزار مناسبی برای این منظور نباشد. به این دلیل که به ریسک های فرضیات توجهی ندارد. برای مثال دانستن یا ندانستن منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی و یا ارتباط با مشتریان هیچ کمکی به رفع ابهامات روزهای ابتدایی در رابطه با ایده و نیاز مشتریان نخواهد کرد. در عوض در بوم ناب بخش های مساله، راه حل، معیارهای کلیدی و مزیت رقابتی، دقیقا فاکتورهایی هستند که باید شما برای آنها زمان بگذارید و آنها را بررسی کنید. به یاد داشته باشد راه حلی که به مشتری برای مساله اش پیشنهاد می دهید مهمترین کار استارتاپ است
همه استارتاپ ها باید معیارهای کلیدی خود را تعریف و به درستی تحلیل کنند. تعریف معیارهای درست و ارزیابی مداوم آنها برای هر استارتاپی ضروری است. معیارهای کلیدی مناسب برای هر استارتاپ با استارتاپ دیگر متفاوت است

کمی اکسیژن

شتاب‌دهنده اکسیژن به عنوان یک عامل ارتباط ساز بین دانشگاه و بازار با تمرکز بر حمایت از تیم‌های استارت آپی سومین بازوی چرخه نوآوری در دانشگاه علم و صنعت ایران است؛ که در باشگاه نوآوری نیترو مستقر شده است. وجه تمایز اکسیژن با دیگر شتاب‌دهنده‌ها آن است که ورودی آن از کیفیت بالاتری برخوردار است و تمرکز بر دانشگاه علم و صنعت جریان مداومی از نیروی انسانی را به آن گسیل می‌دارد. مجموعه زیرساخت‌های فنی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌تواند نیازمندی‌های استارتاپ‌ها را از جنبه‌های فنی برطرف نماید.

مشخصات تماس

تلفن تماس

۰۲۱-۷۳۲۲۷۸۹۱

ایمیل

info@oxygenic.ir

آدرس

تهران، نارمک، دانشگاه علم و صنعت ایران، باشگاه نوآوری نیترو، واحد ۱۰